2016/ 2017 Nederland in vogelvlucht

Lakka Paxoi
Voorlopig geen zeilvakanties meer.
1 februari 2017
Sailing Tangaroa nieuwe ramen maart 2018
Het ramen project van Jonna op zeilboot de Tangaroa.
16 maart 2018

2016/ 2017 Nederland in vogelvlucht

Plan B

Even een korte uitleg over ons verblijf in NL.

Oktober 2016 zijn weer weer terug in Nederland na 7 maanden in de Med te hebben gezeild. D.A.X. moest weer een baan vinden (voor hem makkelijker dan voor mij) en dat lukte gelukkig al heel snel. Met de hoop dat ik met hem mee kan werken. Het was een project voor Exxon in Rotterdam. Hij kon daar in  november 2016 aan het werk voor Everest/ Hollandia. In die periode hebben we in Middelharnis een huisje gehuurd.

Middelharnis Dieklaan 21 2016/2017 Middelharnis Dieklaan 21 2016/2017

Eerst vanaf november aan de Dieklaan, maar deze werd al snel verkocht. Een leuk huis met een geweldig uitzicht op het Haringvliet.  Vanuit hier hadden we bijna geen files naar ons werk en als je lange dagen maakt is dat heel prettig. Ik was in de begin periode gewoon thuis en heb heel veel gelopen en allerlei hobby dingen gedaan. We hebben 1 auto, dus voor klein boodschappen ging ik lekker op stap. En als D.A.X. thuis kwam stond het eten klaar en dat is dan ook wat waard met zulke lange werkdagen. In december zijn we weer naar de boot terug geweest voor het spoelen van de watermaker en te kijken of alles er nog goed bij ligt. Het was net voor de kerst, dus een leuke tijd. We zijn er een lang weekend.

Cartagena kerst Cartagena kerst Cartagena kerst Cartagena kerst

Rond de feestdagen zijn we weer in Nederland. Dit vieren we met familie. De moeders en ikzelf zijn in januari jarig en zij vinden het gezellig als we thuis zijn.

Schilderij van Henk.

Op 1 januari zien we dat Henk de Velde een schilderij te koop aanbied wat D.A.X erg mooi vindt (ik ook hoor). Hij was eerst voor iemand anders, maar die zag er vanaf. We hebben contact gezocht met Henk om te vragen of wij hem konden kopen en dat kon. We zijn op die dag naar hem toegereden in Kampen. Best even een ritje, maar dat is het waard. We hebben een leuke middag en avond gehad, want als we eenmaal bij Henk zijn komen er veel verhalen. Zeker omdat we elkaar al even niet hebben gesproken. Na de koffie met Henk en een soepje ’s avonds zijn we weer naar huis gereden. Dank Henk voor het mooie schilderij en het gezellig even bijpraten..

1 jan 2017 bij Henk de Velde 1 jan 2017 bij Henk de Velde

Verhuizen.

In februari zijn we in dat zelfde park naar de Sluuslaan verhuist. Het huis waar we woonde stond al een tijd te koop en wij treffend het weer. Het huis wordt verkocht. We vinden gelukkig via andere parkbewoners een anders huis op het park.  Ook een leuk, maar weer heel anders. Lekker de auto voor de deur en lieve buren. Buren die veel pakjes voor ons aannemen, omdat wij er de hele dag niet zijn. We verzamelen weer veel spullen om mee te nemen naar Plan B. Je moet wat. Hier in Nederland weten we alles te vinden en in Spanje is dat een stuk lastiger. Er wordt in de Med heel veel gevaren, maar waar al die watersportwinkels zijn weten we niet.

Yvonne ook aan het werk.

Vanaf maart 2017 kon ik ook bij D.A.X. aan het werk, als secretaresse en kon ik ook mijn steentje bijdragen. Leuk om weer bezig te zijn, alhoewel het niet eenvoudig was. Ik moest eerst mijn VCA cursus doen, voordat ik het terrein op mocht bij Exxon om er te mogen werken. Nou is je VCA halen niet moeilijk, maar om alle papieren rond te krijgen bij Exxon wel.

Middelharnis Sluuslaan 39 2017

Naar Cartagena.

In maart zijn we weer een dag of 5 naar de boot geweest. We moeten telkens de watermaker goed spoelen en we kijken of alles er goed bij ligt. Yacht Port Cartagena is een fijne haven, maar je moet toch ook zelf op je boot letten.

Cartagena maart 2017 leuke dingen doen Cartagena maart 2017 leuke dingen doen Cartagena maart 2017 leuke dingen doen

Cartagena maart 2017 leuke dingen doen  Cartagena maart 2017 zonnen  Cartagena maart 2017 kussen opmeten.                 Cartagena maart 2017 kussen opmeten.

We gaan lekker Tapas eten in de stad. De temperatuur is heerlijk , dus zelfs een paar uurtjes in de zon liggen kan gewoon. Ik maak het patroon voor de nieuwe kussen op aanwijzing van Lil van Zeilmakerij Landinwaarts. Toppertje. Na een lang weekend gaan we dinsdag weer aan het werk. Maar zo’n kort tripje is best even lekker.

Stof voor kussens.

In de komende weken zoeken we stof uit voor de banken en de kussens. Stof uitzoeken op 17 april 2017Lil gaat alles voor ons maken, want daar komt wel een beetje vakmanschap bij kijken en daarbij hebben wij er echt geen tijd voor. We beginnen om 6.15 en zijn om 19.00 klaar. Of eigenlijk niet klaar maar we mogen niet langer op het Exxon terrein aanwezig zijn. Is eigenlijk maar goed ook, want het is een super lastig project en nog langere dagen maken zou niet goed voor onze gezondheid zijn.

Sailrite naaimachine.

Tijdens het lezen van diverse artikelen van zeilers kwam ik iemand tegen die een Sailrite naaimachine heeft aangeschaft voor het naaien van hele zware stoffen zoals zeilen en dektenten/ biminies. Dat vonden we wel wat en hebben er 1 besteld in Amerika. Misschien wat onhandig, want met vervoers en douane kosten en de import belasting was het niet goedkoop. Maar er is veel goedgemaakt, toen de Sailrite er eenmaal was. Wat een geweldige machine is dat. Heel zwaar dat wel maar simpel en super sterk.

Mei 2017 nieuwe Sailrite Mei 2017 nieuwe Sailrite uitproberen Mei 2017 nieuwe Sailrite uitproberen Mei 2017 nieuwe Sailrite uitproberen

D.A.X. heeft hem helemaal goed in elkaar gezet en er een tasje van spijkerstof gemaakt om te kijken hoe hij werkt en of alles oké is. Er zit een goede sterke box om heen ter bescherming. Ik heb allerlei extra’s besteld zoals UV bestendig garen in diverse kleuren, afteken krijt en naalden. Wij zijn er zeer tevreden over.

Schippertjes dagen in Middelharnis.

In juni beleven we de schippersdagen mee in Middelharnis. Als je er toch bent moet je ook dingen beleven. Het duurt een paar dagen, maar zondag is alles over. Die dag is altijd alles gesloten en feestjes zijn er niet. Maar de andere dagen was er bij de sluis van alles te beleven op het gebied van watersporten. In de oude haven lag het vol met allerlei oude en nieuwere schepen. ’s Avonds is alles verlicht. Op zaterdag de braderie, muziek op de boten en lekker eten en drinken. Genoeg vertier voor iedereen.

Juni 2017 Schippersdagen in Middelharnis Juni 2017 Schippersdagen in Middelharnis Juni 2017 Schippersdagen in Middelharnis

Weer naar Spanje.

Eind juni gaan we weer naar Spanje. Met D.A.X. gaat het even niet zo goed. Hij heeft heel veel stress door het werk en zijn hart gaat protesteren. We besluiten even een volle week naar Spanje te gaan ipv een paar dagen. Dit om even tot rust te komen.We doen niet veel. Bewust niet. Een beetje schoonmaken en poetsen. Werk zonder na te hoeven denken. En veel slapen. Rust dat is wat we nodig hebben.

Eind Juni 2017 Cartagena Eind Juni 2017 Cartagena Eind Juni 2017 Cartagena Eind Juni 2017 Cartagena

Als we terug komen wordt er naar D.A.X. z’n hart gekeken. De dokter ziet gelukkig geen gekke dingen, maar geeft hem wel het advies dingen los te laten en rustiger aan te doen, maar op dit project is dat heel lastig. Gelukkig staat hij er wel anders in nu. Hij (wij)heeft goed overwogen of we er mee door gaan, maar als je ergens aan begint moet je het afmaken. We trapte wel beide af en toe op elkaars rem om het iets rustiger aan te doen.

Verhuizen naar Moerdijk.

In de zomer moesten we uit het huis, omdat de eigenaar er zelf in wilde. We hadden dit netjes besproken met elkaar, maar iets huren in de zomer in dit gebied is bijna niet te doen. Zeker niet op het laatste moment. Alles is vol of veel te duur. Maar uiteindelijk via collega Roger komen we terecht in de Waterweelde  in Moerdijk. Het was de bedoeling om het huisje van zijn ouders te huren, maar dat ging door bepaalde omstandigheden niet. Uiteindelijk hadden ze hier nog een stacaravan die al enige tijd leeg stond over, maar ze moesten hem nog wel wat opknappen. Dat hebben ze op hun manier ook gedaan. Nieuwe wandjes zijn erin gekomen, nieuwe bedden en wat meubels (uit het jaar kruik). Maar goed we hebben wat. We hebben alles schoon moeten maken, want het was heel smerig. Alles was zwart en vet. Absoluut niet ons ding maar goed je hebt wat. Het was ook erg warm in die periode, dus bij thuiskomst kon eerst alles uren open voordat je kon slapen. We aten bijna elke avond in wegrestaurant Kanters. Goed eten en niet te duur en ook fijn na een lange dag werken. Nu konden we even rustig zitten en D.A.X. keek vaak de Dagrapportage na. Gelukkig konden we na deze periode weer terug in het vorige huis. Het project zou eigenlijk ergens halverwege dat jaar klaar zijn, maar dat is niet gelukt het werd voor ons half december.

Juli 2017 Waterweelde Moerdijk  De Waterweelde in Moerdijk.

Juli 2017 Waterweelde Moerdijk Juli 2017 Waterweelde Moerdijk Juli 2017 Waterweelde Moerdijk Juli 2017 Waterweelde Moerdijk

Juli 2017 Waterweelde Moerdijk  Juli 2017 Waterweelde Moerdijk Juli 2017 Waterweelde Moerdijk

In de periode dat wij er woonde is het huisje aan de buitenkant geschilderd en de tuin aangelegd.

We zijn na die 5 weken in Moerdijk eerst 3.5 week op vakantie geweest.

27 aug 2017 op vakantie Cartagena en Mallorca De kussen en de Sailrite moesten mee.

3.5 weken op vakantie naar Cartagena en Mallorca.

We zijn na een paar dagen uitrusten in de haven eerst met de boot uit het water gegaan om hem schoon te maken aan de onderkant en hebben we de anodes vervangen. Hier in de haven is slechte doorstroming van vers water, dat betekend dat er heel veel aangroei is en daardoor knagende vissen onder je boot. We hebben dit onderhoud gedaan bij Ascar.

27 aug 2017 op vakantie eerst boot uit water  27 aug 2017 op vakantie eerst boot uit water 27 aug 2017 op vakantie eerst boot uit water 27 aug 2017 op vakantie eerst boot uit water

Na een paar dagen zijn we weer te water gegaan en naar Mallorca gezeild. Op 3 september zijn we vertrokken en op 4 september zijn we aangekomen. We zijn er 10 dagen geweest. Lekker aan de boei gelegen in Port d’Andratx om goed uit te rusten. We hebben een heel eind kunnen zeilen met een goede wind. Dat ging super.

13 sept 2017 zeilen we weer terug 4 sept 2017 in Port d'Andratx 4 sept 2017 in Port d'Andratx 4 sept 2017 in Port d'Andratx 4 sept 2017 in Port d'Andratx 4 sept 2017 in Port d'Andratx

We ontmoeten vrienden bij Tîm’s. Het restaurantje waar we altijd als eerste naar toe gaan. We BBQen aan boord. Ook gaan we met Monica en haar broer naar Santa Ponsa varen. Dit wordt een lastige trip want haar broer wordt zeeziek. We hadden een BBQ geplant, maar eten als je zeeziek bent valt niet mee. Ze zijn in Santa Ponsa van boord gegaan en met de bus terug. Verder hebben we geluierd, geslapen, gelezen en gewandeld. Op 14 september zijn we weer terug gezeild. Ook op de terug weg hebben we een heel goede wind. Wel houden we het weer goed in de gaten. Er zit een flinke wind aan te komen en die willen we voor zijn. En dat lukt. We hebben een mooie rit terug. Het laatste stuk na Formentera was de wind op en staren we de motoren. Op 15 september komen we in de middag aan in Yacht Port Cartagena.

13 sept 2017 zijn we weer terug

Alles wordt weer lekker schoongespoeld met zoet water. Met de hogedrukreiniger is dit zo klaar.

Feest in Cartagena.

We vallen bij terugkomst gelijk met onze neus in de boter. Het is feest in de stad.

15 sept 2017 Romeins feest in Cartagena

Een feest uit de Romeinse tijd en de veroveringen die toen plaats hebben gevonden. De tijd dat Hannibal hier huis hield in Cartago, zoals het toen hete. De Cartagenen zijn trots op hun Historie en dit wordt dan ook uitbundig gevierd met optochten in schitterende kostuums, grote praalwagens, toneelstukken en gevechten in de Arena.  De kostuums zijn van leer en bont met goud en de dames lopen in schitterende jurken. All es wordt zelf gemaakt.Er wordt veel aandacht aan besteed aan alles.

15 sept 2017 Romeins feest in Cartagena 15 sept 2017 Romeins feest in Cartagena 15 sept 2017 Romeins feest in Cartagena 15 sept 2017 Romeins feest in Cartagena

Ondertussen wordt de koffer weer gepakt voor de terugreis. We dachten dat dit op een zondag was, maar er is iets mis gegaan en het blijkt dat onze vlucht op zaterdag was. Dat is balen. We waren echt niet blij. Sta je daar om te vertrekken, kan je niet mee. D.A.X. heeft nog geprobeerd om te boeken, maar er ging van alles mis met het opnieuw inchecken op het vliegveld. De pc werkte niet mee en de Creditcard werkte niet. Ook hadden we natuurlijk de auto al ingeleverd. Lekker dan. Dan maar weer met een taxi terug naar de haven. Daar ligt ons eigen huis “Plan B”. In de Taxi heeft D.A.X. nieuwe tickets kunnen boeken voor woensdag avond. Stiekem toch wel leuk een paar daagjes erbij. Toen we weer terug waren (rond 23:00 uur) hadden we veel honger, want eten kwam er niet van. Toen we naar de stad liepen kwamen we vrienden tegen die zich rot lachten en zich afvroegen wat we hier nu weer deden. Na ons verhaal verteld te hebben, was dit natuurlijk hilarisch. Maar goed na een frietje, hamburger en een glas wijn was het weer gezellig. We zijn gelijk uitgenodigd om maandag mee te varen met Mark en Amanda. Altijd leuk weer eens varen op een scherp jacht.

18 sept 2017 meeveren met Mark en Amanda  18 sept 2017 meeveren met Mark en Amanda  18 sept 2017 meeveren met Mark en Amanda

Het was een super gezellige dag. We hebben een stukje gezeild, maar de wind viel al snel weg. We zijn doorgevaren naar een mooie ankerplek en hebben daar heerlijk genoten van een BBQ, en nog een heel eind gezwommen naar het strand. Het is lekker rustig, want het seizoen is al over. ’s Avonds net voor donker zijn we terug. Top dagje met lieve mensen.

De dinsdag doen we lekker doen we lekker niets, behalve uitrusten. Uiteindelijk waren dit voor ons de dagen waar we net dat beetje rust kregen wat we nodig hadden. We waren echt uitgeput door ons werk en deze 2.5 dagen konden we niets. Alles was ingepakt, schoon en klaar. Op woensdag middag brengt de Marineiro ons van het vliegveld van Allicante. Donderdag verhuizen we alles wat we nodig hebben weer van Nieuw Vennep naar Middelharnis, waar we de komende periode weer zullen wonen.

10 dec 2017 sneeuw

Weer terug in Nederland.

Vrijdag zijn we weer op kantoor, waar we een grote chaos aantreffen, omdat niemand z’n werk goed heeft gedaan. De persoon die D.A.X. zou vervangen heeft er werkelijk niets van gebakken, de administratie is een zootje en buiten loopt het voor geen meter. Alles wat we en vooral D.A.X. had gedaan om alles goed achter te later, daar was niets meer van over. We waren heel teleurgesteld en hebben wederom overwogen om te stoppen, maar we hebben beide ook iets als je een job begonnen bent maak je het af. Wel hebben we het iets rustiger aangepakt voor onszelf om er niet aan onderdoor te gaan. We zijn gebleven tot 15 december, dat was onze uiterste datum. We wilde voor de kerst naar Cartagene en dat is gelukt. Uiteindelijk is voor D.A.X. en mij de klus zover klaar dat we het met een goed gevoel kunnen loslaten.

Aan alles komt een eind.

De zaterdag halen we ons huisje leeg en wonen weer een paar dagen in Nieuw Vennep bij moeders. Zaterdagavond hebben we een heerlijk etentje met Chantel, Hidde en de beide moeders als een soort afscheid. Wij zien het niet als afscheid , want we komen gewoon weer terug alleen weten we niet wanneer.

17 dec 2017 etentje met de moeders en Chantel en Hidde  17 dec 2017 etentje met de moeders en Chantel en Hidde

Maandag brengen we ons autootje naar de garage. Zij gaan hem voor ons verkopen.

18 dec 2017 auto bij garage voor verkoop

We doen nog wat boodschappen en pakken alles zorgvuldig in. Met 50kg pp is dat even passen en meten, maar het lukt. Op dinsdag 19 december vliegen we naar Spanje.